Åkessons trasiga barndom

Jag har länge drivit den akademiskt autentiska ståndpunkten att SD-folks främlingsfientlighet mot invandrare med stor sannolikhet bottnar i incidenter från deras barndom, såsom att de någon gång blivit slagna av någon invandrare, haft en flickvän som strulat med en invandrare, blivit traumatiserade av att jaga skäggiga invandrare med järnrör, förlöjligade på scen av skräckinjagande invandrarkomiker eller liknande. Nu har min tes fått bekräftelse från Jimmie Åkesson själv i en underhållande intervju med SVT där han skildrar sin barndom som fyra-femåring när han flyttade in till stan från landet:

Han berättar också att han kände en splittring i bostadsområdet och att det hänger ihop med vad han tycker om invandringspolitiken. Han säger att han upplevde konflikter som satte spår i honom.

– Där vi lekte blev det ju olika grupperingar. Med barn från andra länder som inte sällan höll ihop mot oss, det blev ibland rent fysiska konflikter.

Hur hanterade du det då?

– Jag tror jag sprang hem till mamma mest och ville inte vara med om det. Men man såg ju att det fanns konflikter, motsättningar av olika slag.

När du sprang hem, vad var det du kände då?

– Jag vet inte, förmodligen var jag ganska rädd. Vid nåt tillfälle vet jag att man hotade med kniv till exempel. Då blir man väldigt rädd. Men jag tog inte striden utan sprang hem.

Vad var attityden mot dem som flyttat in?

– Det var ganska polariserat. Man tyckte inte om varandra. Det hängde säkert ihop med att man inte förstod varandra, både språkligt och rent kulturellt.

Vad tror du hade hjälpt er att närma er varandra?

– Att vi hade gått i samma klass.

Gick ni inte i samma klass?

– Jodå, till viss del i alla fall…

– SVT Nyheter: Åkesson om uppväxten: ”Klart det satte spår”

Vilken stad tror ni Åkesson flyttade in till? Rosengård? Tensta? Rinkeby? Husby? Nej, Sölvesborg! Juste, Sölvesborg i inte Stockholm, Göteborg eller Malmö utan i Blekinge, den mysigaste lilla helylle-håla som finns.

Vem har inte växt upp i ett samhälle där det finns konflikter mellan grupperingar, oavsett anledningen till grupperingen?
Men sen växte de flesta av oss upp.

En reaktion på ”Åkessons trasiga barndom

Kommentarer inaktiverade.