Hälsoresa

Iran har öppnat ett nytt sjukhus där man erbjuder vård för turister som söker sig till landet. Det rapporteras att över 200 000 människor från grannländerna åkte till Iran under 2012 och utnyttjade iransk sjukvård för olika ändamål. En industri som tydligen drar in pengar och som iranierna nu satsar på genom att de har öppnat ett nytt sjukhus som erbjuder rum som ett hotell för anhöriga som följer med för att övernatta.

När jag läste detta kom jag att tänka på den svenska filmen ”Hälsoresan” som kanske inspirerat iranierna i det här fallet.

Som kapten på ”The Black Pearl” blir det kanske aktuellt att ingå ett avtal med iranierna om sjukvård för mina pirater som skadar sig i strid, någon som har kontaktuppgifter till det iranska hälsodepartementet?

Vi hade ett avtal med de svenska vikingarna då vi hellre föredrar den sekulära sjukvården inför religiösa fundamentalister men när man är aktiv på de sju haven så behöver man snabb tillgång till sjukvård. Svenskarna har halkat efter med deras sega sjukvård vilket gjort att jag riskerar tappa territorium på haven då Barbossa expanderar. Jag har inte tid att vänta på svenskarnas långa väntetider.

Now, on deck! Batten down the hatches, weigh anchor! We sail…with the tide.

Savvy?!